maandag 17 september 2012

Al Andaluz Project @ Flagey (Elsene)


De herfst staat voor de deur, we lopen stilaan warm voor het nieuwe concertseizoen. Op vrijdag 7 september trokken we richting Brussel om een voorbeeldige nazomerdag af te ronden in Flagey, waar het Al Andaluz Project het nieuwe concertseizoen voor ons op gang mocht trekken. Het Al Andaluz Project ontsproot in 2006 uit een samensmelting van de Spaans/Marokkaanse groepen L'Ham de Foc en Aman Aman met het Duitse Estampie, een ensemble dat zich toelegt op Middeleeuwse volksmuziek. Al-Andaluz verwijst naar de periode tussen 711 en 1492 toen de Arabieren heersten over het Spaanse schiereiland. Dat tijdperk wordt vaak bejubeld om de manier waarop toen drie culturen en religies vreedzaam samenleefden en elkaar beïnvloedden. Het Al Andaluz Project bracht reeds twee cd’s uit: Deus et Diabolus (2007) en Al-Maraya (2010). Daarop laten ze frisse interpretaties van liederen uit die Joods-Sefardische, Arabische en Christelijke muziektradities mooi samensmelten tot een harmonisch geheel. Drie charismatische vrouwenstemmen en de fascinerende klanken die de muzikanten uit een amalgaam van oude instrumenten, waaronder blokfluit, ud, draailier, saz, percussie, tar, vedel, qanun en nog wat exotischer exemplaren zoals dilruba, nyckelharpa en citola toveren, maken hun geluid uniek en springlevend.

Tijdens het concert schotelen ze het publiek een mooi staalkaartje uit beide albums voor, samen met enkele extra’s die ook terug te vinden zijn op hun nieuwe live cd/dvd Abuab Al Andalus ('de poort van Andalusië'). Met opener Morena, een bekend Sefardisch lied dat we vorig jaar nog te horen kregen bij Françoise Atlan, toont Mara Aranda (Spanje) zich meteen van haar expressiefste kant en dat zal ze het hele concert blijven doen. Een theatrale 'gothic' uitstraling wordt mits sterk aangezette armbewegingen stevig in de verf gezet, maar het resultaat mag er zijn. De gedrevenheid en emoties spatten ervan af. Mara blinkt uit in het Sefardisch repertoire, met Regateo de las Consuegras als vocaal hoogstandje. De sobere, ingehouden passie waarmee Iman al Kandoussi (Marokko) het Arabo-Andalusische Nassam Alaina lhawa, bekend in de versie van Fairuz, naar zich toetrekt, is van een heel andere orde. Van een intensiteit die naar de keel grijpt! Ze doet dit tijdens het tweede deel van het concert nog eens over met  Arracha al Fattan. Sigrid Hausen (Duitsland) staat in voor de Christelijke component. Haar klassiek geschoolde kopstem geeft de Marialiederen uit de Cantigas de Santa Maria de engelachtige sfeer, die er perfect bij past. Luister bijvoorbeeld naar A Virgen mui Groriosa. De magie sluipt het concert binnen als deze drie totaal verschillende stemmen tot samenzang overgaan. Dat gebeurt regelmatig met het explosieve Gran Dereit! als climax. Nog interessanter wordt het wanneer ze verschillende tradities in dialoog laten treden, wat leidt tot verrassende kruisbestuivingen zoals Los Caminos de Sirkeci (Sefardisch met een Turks ritme) of het knap opgebouwde  La Galana y el Mar, waarin de drie zangeressen elkaar beurtelings afwisselen. Tijdens de bisronde genieten we tenslotte nog van de vermakelijke dialoog tussen moeder en dochter in Hija Mia, waarbij de moeder (Mara) haar dochter (Iman) waarschuwt niet naar de rivier te gaan, omdat daar rovers op de loer liggen. De dochter antwoordt dat het tijd wordt dat iemand haar komt ontvoeren.

Kortom, het Al Andaluz Project staat garant voor een boeiende avond vol energieke zangpartijen en virtuoze muzikaliteit. Ze treden niet vaak op in de buurt, op 6 april 2013 zijn ze te gast in het CC De Adelberg (Lommel).






http://www.alandaluzproject.de/
http://www.myspace.com/alandaluzproject
http://www.mara-aranda.com/
http://www.estampie.de/

http://de.wikipedia.org/wiki/L%E2%80%99Ham_de_Foc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten