▼
woensdag 26 september 2012
Klezmamo @ Art Base (Brussel)
Een jaar geleden maakten we kennis met Klezmamo, een jonge Belgische groep die werd opgericht door Marielle Vancamp (viool, zang) en Monique Gelders (zang, accordeon). Samen met René Stock (contrabas) en Julien Delbrouck (saxofoon, klarinet) presenteren ze op hun geslaagde debuutalbum (zie bespreking) aanstekelijke klezmer, afgewisseld met enkele klassiekers uit het Sefardisch repertoire en een Servische evergreen. We wilden hen graag eens live aan het werk zien. Op zaterdag 22 september traden ze op in Art Base, met in hun rangen twee nieuwe groepsleden. René Stock is er niet meer bij, de contrabas wordt nu bespeeld door Jean-François Debry. Meer ingrijpend in de sound is de toevoeging van een drumstel, waarachter we Wouter Roggemans herkennen, die ook bij Klezmic Zirkus van de partij is. Over die Luikse groep verneem je binnenkort meer op deze blog, hun derde cd Klezmic Pool is net uit!
Tijdens twee mooi uitgebalanceerde en gevarieerde sets komen ongeveer alle nummers uit de cd langs. Klezmamo trakteert het publiek op sprankelende klezmerdeuntjes ('Kolomishka', 'Beim Rebben Tisch', 'Kojak Cocek', Ma Yofus en Kalarash), een Roemeense Sirba, een Hongaarse Csardas (Marielle en Monique sober met hun tweetjes), het Servische Ajde Jano, de Jiddische evergreen Bei mir bist du Sheyn, een korte Roemeense dans van de Hongaarse componist Bela Bartok ('Pelok'), twee Sefardische liedjes ('Adio Querida' en 'El Rey de Francia'), een Yiddisher Charleston en Tango Clandestin, een compositie van Marielle Vancamp. Maar de groep heeft ook enkele verrassende nieuwigheden in petto, zoals het speelse 'Chiribim Chiribom', een hit van de Barry Sisters en 'Birobidjan', een intrigerend lied afkomstig uit het gelijknamige autonome Joodse gebied in Rusland, gelegen op de trans-Siberische route, niet ver van de Chinese grens. Hier kan je het nummer beluisteren in de versie van Austin Klezmorim. Marielle Vancamp en Monique Gelders vervullen hun rol als leading ladies met verve. Monique neemt de meeste zangpartijen voor haar rekening. Zij beschikt over een stevige, ‘cabareteske’ podiumuitstraling en een warm, doorleefd timbre. Viool, accordeon, klarinet en saxofoon treden beurtelings sterk op de voorgrond, maar net als op het album zetten ze vooral met samenspel de vlam in de pan. Ik was op voorhand een beetje ongerust dat de drum te dominant zou klinken in het kleine zaaltje (dat trouwens weer goed gevuld was). Maar mijn vrees was ongegrond, Wouter Roggemans voelt goed aan op welke momenten hij zich beter subtiel op de achtergrond houdt. Tijdens de feestelijke, vlotte climaxen zorgt zijn inbreng daarentegen voor een extra bruisende dynamiek. Na dit fraaie concert, kijken we nog meer uit naar het tweede album van Klezmamo!
http://www.myspace.com/klezmamo
http://www.klezmamo.be/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten