Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



woensdag 5 september 2012

‘A search for CMS, a story by Blue Flamingo’



CMS staat voor Capitol Music Store, een legendarisch platenlabel uit Kenia. Dan spreken we over lang vervlogen tijden toen platen nog uit bakeliet gemaakt werden en op 78 toeren draaiden. Rotterdammer Ziya Ertekin (alias deejay Blue Flamingo) is niet alleen een verwoed verzamelaar van dergelijke oude hebbedingetjes, gelukkig deelt hij zijn passie ook graag met geïnteresseerde muziekliefhebbers, door de platen te draaien in zijn hoedanigheid van deejay en mooie selecties samen te brengen op cd’s, uitgegeven door het Nederlandse label Excelsior Recordings. Op die manier mochten we al kennismaken met 78 rpm (2008), een album dat bestaat uit drie muzikale trips met Oosters getinte jazz exotica ('Oriental Nitty Gritty'), muziek uit de Spaanse en Franse Caraïben ('the Spanish tingle & the French connection') en rhythm & blues met mambo en rumba accenten ('Ritmo & blues'). Allemaal gevonden op 78-toerenplaten uit de eerste helft van de vorige eeuw. Op Congo Jazz (2010) treffen we naast pareltjes uit het prille begin van de Congolese rumba ook verrassende gospel en ‘hot jazz jungle exotica’ uit de jaren twintig en dertig aan.

Het nieuwste project van deze muzikale goudgraver of ontdekkingsreiziger kwam hem eerder toevallig aangewaaid. Na een trip van drie maanden door Afrika, streek Ziya Ertekin een dagje neer in Nairobi. In plaats van te wachten op zijn vliegtuig naar Kameroen, besloot hij op zoek te gaan naar sporen van Capitol Music Store, een kleine platenfirma die al in de jaren zestig werd opgeheven. Enkele 78-toerenplaten van dit label, waar Ziya thuis al de hand had weten op te leggen, deden immers vermoeden dat er mogelijk nog mooie muziekjes opgeduikeld zouden kunnen worden. Ziya zocht en vond meer dan hij zocht! Tijdens zijn queeste ontmoette hij kleurrijke figuren die de Oost-Afrikaanse muziekgeschiedenis mee vorm gegeven hebben. Dit boeiende relaas, doorspekt met grappige anekdotes, kan je lezen in het boekje bij A search for CMS. De tekst is tevens beschikbaar op Ziya’s website (zie hier). Het lezen ervan maakt de luisterervaring alleen maar extra intens! Op het album belandden uiteindelijk niet enkel opnames van Capitol Music Store, maar ook van andere kleine Keniaanse labels zoals African Gramophone Store, Africa Voice en het iets jongere Melodica Music Store. Vandaar dat er niet alleen 78-toerenplaten uit de jaren vijftig en zestig passeren, maar eveneens moeilijk vindbare vinylsingles uit de jaren zeventig.

En het resultaat klinkt fantastisch! Ziya Ertekin bracht een ongemeen interessante en afwisselende collectie bij elkaar. Net als bij zijn vorige twee verzamelingen, valt vooral op dat deze muziek geen moment gedateerd overkomt! We onderscheiden  een drietal stijlen. George Ramogi ('silfanu auma'), John Ondolo ('Kilimanjaro'), Ben Blastus ('mpenzi nipe pete') en George Mukabi (‘bibi mama ngani mzuri’ en ‘Tuli Saliwa vijano tano’) zouden we de akoestische pioniers van de typische Benga kunnen noemen, een stijl die pas eind jaren zestig enorm succesvol werd in Oost-Afrika. In de vroege vorm is het soberheid troef met droge gitaarplukjes en kleine percussie ter ondersteuning van de luchtige, vrolijk aandoende liedjes. Voor herkenbare elektrische ‘vintage’ Benga uit de jaren zeventig zorgen The people succes, Victoria Revolution 73, Melodica Succes en Ugambe Jazz ('Joseph Ochola'), stuk voor stuk groepen uit de Melodica stal. Invloeden van de Congolese rumba duiken hier en daar op, bijvoorbeeld in de toevoeging van blazers en versnellingen. Benga  was in Kenia voornamelijk een zaak van de Luo bevolkingsgroep. Opondo Mugoye ('Owiti Otiende') en Akumu Odhiambo ('Omiya') maken 'oer' benga waarin de traditionele Nyatiti (een soort lier) het repetitieve ritme voortstuwt. Heel bedwelmend! Verder zitten er enkele ‘speciallekes’ tussen, zoals Ugandees Adolph Banyora die met een onvervalste twist komt aanzetten en John Ndolo bij wie het gebruik van een steelgitaar in een plezant bluesy effect resulteert tijdens 'Shokoloko Bango'. 'Kazi Ya Ki Boy' van Edward Nandwa klinkt ook heel apart, omdat we bij hem geen percussie horen, maar onder de akoestische gitaar een felle ritmegitaar een stevig onderliggend patroon weeft. En is de intrigerende ‘hidden track’ op het eind afkomstig van de jodelende cowboy Samy Ngako?

A search for CMS van Blue Flamingo is een knappe muzikale bloemlezing en de gedrevenheid waarmee dit alles tot stand gebracht werd is, schept er nog een flinke meerwaarde bovenop! Verkrijgbaar op cd en lp bij Excelsior Recordings en te beluisteren via Spotify. Hieronder kan je een filmpje bekijken met Johnstone Mukabi (zoon van of George Mukabi) en Peter Rugenye in de Melodica Music Store in Nairobi.



http://www.blueflamingo78.com
http://www.youtube.com/user/8BitTiger/videos
http://www.excelsior-recordings.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen