Krar Collective is een Ethiopisch trio dat vanuit Londen al een tijdje de podia aan het veroveren is met pittige liveshows. Jarenlang speelden ze uitsluitend op trouwpartijen en andere feesten van de Ethiopische gemeenschap, tot ze merkten dat hun aanpak ook bij een breder publiek aansloeg. De heropleving van de opwindende Ethiogroove die we de laatste jaren noteren, zal daar wel niet vreemd aan zijn, maar Krar Collective tapt toch uit een ander vaatje. Zij doen het volledig met traditionele instrumenten. Bepalend voor hun sound is de krar, hét Ethiopische instrument bij uitstek, maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, zetten ze daarmee een heel modern en energiek geluid neer. Temesgen Zeleke zingt en bespeelt drie soorten krar (elektrisch, akoestisch en bas). In al hun rauwheid stuwen die krarklanken het geheel voort, zorgen als het ware voor de ‘drive’, terwijl de masenqo (éénsnarige viool) en washint (fluit) fungeren als welkome smaakverrijking in het minimalistische totaalgeluid. Het trio bestaat verder uit Robel Tesfaye (kebero drums) en Genet Assefa, die met haar expressieve stem en explosieve danspartijen voor de kers op de taart zorgt.
Het leeuwendeel van de nummers op hun debuut Ethiopia Super Krar zijn bewerkingen van traditionele stukken, afkomstig van diverse etnische groepen uit verschillende regio’s van hun geboorteland. De titels verwijzen naar de betreffende stammen of geografische gebieden. Meestal gaat het om vlotte vraag en antwoordzang, doorspekt met ritmische 'breaks' en theatrale accenten. Guragigna, Wello en Welaita zijn hiervan de opzwependste voorbeelden. Dit is pure rock’n’roll, die live waarschijnlijk het best tot zijn recht komt, maar ook op cd stevig overeind blijft. Niet verwonderlijk dat uit de combinatie van jazz en rockelementen met dergelijke verrassende ritmepatronen en melodielijnen in de 'golden seventies' de unieke Ethiogroove ontsproten is! Ooit was Temesgen leerling van de legendarische Ethiojazz pionier Mulatu Astatke, in het instrumentale nummer Mr. Astatke zit een arrangement van deze grootmeester verwerkt. Terwijl hij een echte virtuoos is op de krar, als zanger valt Temesgen Zeleke soms te licht uit. Dat is voornamelijk het geval tijdens zijn vlakke interpretatie van de ballade Tizita, waarin we het bijhorende bluesgevoel missen. Genet Assefa had ik liever iets vaker als leadzangeres te horen gekregen. Ze treedt enkel manifest op de voorgrond tijdens Wello, het kinderliedje Ete-mete en twee indringende ballades, namelijk Ambassel en een hartverscheurend mooi gezongen Endye Eyerusalem, meteen het absolute hoogtepunt van deze cd. Het is een eerbetoon aan de bekende Ethiopische actrice Asnaketch Worku, die als eerste de krar gebruikte als begeleiding voor haar emotionele blues in de jaren zestig en zeventig. Perfecte Ethioblues, zoals we die vandaag nog kunnen horen bij Etenesh Wassie!
Krar Collective levert met Ethiopia Super Krar beslist een prima visitekaartje af! Ethiopia Super Krar is een uitgave van World Music Network en wordt in de Benelux verdeeld door Music & Words. Hieronder kan je ze live aan het werk zien.
Nog een kleine randbemerking: Ethiopia Super Krar herinnert sterk aan Meba, het debuut van Minyeshu uit 2002. Een echte topper, maar spijtig genoeg niet meer verkrijgbaar. Eigenlijk is er bij Krar Collective dus niet veel nieuws onder de zon, maar het blijft evengoed een onweerstaanbare sound!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten