![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEinUxqPjHDwMloswavTzeBPOjtXeR5EDyoVMbDlFwT6-7bziSHPtBPHhcau6mVJayaU8xemeDcIxAfvNNvsQz8QF5H13K865fjKxUveEbiFglGTf9V27n6nOeBX8PTm5_M4rpJVIe1OPf8/s400/louloudjine.bmp)
De frontman van Loulou Djine is Dragan Urlic. Deze muzikant ontvluchtte Bosnië tijdens de oorlog in 1994 en verzamelde in Parijs een groep gelijkgestemde muzikanten rond zich. Dragan wil het kapotte Joegoslavië lijmen via de muziek. We horen een heel divers Balkanplaatje, waarin echo’s van de typische Goran Bregovic-sound passeren. Een heel eigenzinnige versie van de zigeunerklassieker Djelem Djelem gaat vlekkeloos samen met de Sevdah van ‘Dilber’, een nummer dat we ook kennen van Mostar Sevdah Reunion. De bezetting Van Loulou Djine is door de jaren heen regelmatig gewisseld. Vrijdag stonden zes muzikanten op het podium. Accordeon, klarinet, percussie, gitaar en contrabas dienen als ondersteuning van Dragan Urlic, die schittert met zijn intense stem en virtuoze vioolescapades. Het is ook een echte podiumpersoonlijkheid met veel gevoel voor ‘droge’ humor. Het nummer '9/8’ is opgebouwd volgens een heel tegendraads ritme. ‘De mannen uit die streek van Joegoslavië zijn allemaal werkloos en hebben daarom tijd en behoefte aan dergelijke complexe ritmes’, aldus Dragan. Andere hoogtepunten voor mij waren het heel aanstekelijke, hitgevoelige ‘Tsole manojle’, met o.a. verfrissende versieringen op klarinet. Bij ‘Maroushka’ moest ik even denken aan de Blek Panters, een subliem groepje uit Belgrado, waarover ik het zeker een andere keer eens moet hebben op deze blog! Op de website van Loulou Djine kan je stukjes uit al hun albums beluisteren. Op hun myspacepagina kan je ook terecht voor een documentaire over de groep.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten