![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgoWcwAuPQOVaPSI9msb2g5wklvUl64TaFnTMlObpOqHo7hAXpQvMzoiAuS4gaJsx_qY8oBB6W5-AAU5vyUdbA37CLSDpW5TzBIMf8AATcgtsPW83f1OlA9NCEi9jcDWZfPJPAVKZhvwnY/s400/ghalia+poezie2.bmp)
Het is weer bijna Valentijn. De culturele centra kiezen in deze periode vaak voor aangepaste voorstellingen vol romantiek, passie en erotiek. De vzw
Moussem stoomde een programma in elkaar met als rode draad moderne
Arabische liefdespoëzie, aangekondigd als een 'poëtische en muzikale tocht langsheen passie, wanhopige liefde en hartstocht'. Vanavond stonden ze in het
Cultuurcentrum Genk. We hoorden gedichten van
Joumana Haddad,
Fatiha Morchid,
Taher Riad en
Hashem Shafiq, afwisselend voorgedragen in het Nederlands door
Dahlia Pessemiers en in het Arabisch (met Nederlandstalige boventitels) door
Amid Chakir. Maar het was vooral de muziek waaraan we niet konden weerstaan, met de verrukkelijke Tunesische zangeres
Ghalia Benali (zang) en de schitterende muzikanten
Moufadhel Adhoum (Oud en Quanoun), Abderrahim Semlali (viool) en Azzedine Jazouli (percussie).
Ghalia Benali is één van mijn favoriete zangeressen en vandaag was ze beslist in optima forma. Nog nooit zag ik haar zo uitgesproken sensueel bezig, de erotische poëzie bracht haar waarschijnlijk in de juiste stemming. Het was muzikaal een beetje een greatest hits show voor Ghalia, met de toegankelijkste, vlotste nummers uit haar repertoire, zoals 'Nari Nari', 'Aman Aman', 'Samara' en 'Ya m'safer' (uit 'Romeo and Leila'). Deze nummers werden mooi geïntegreerd in het poëtisch geheel. Jammer dat de voorstelling zo weinig toeschouwers kon lokken! Een aantal van de gedichten kan je hieronder nalezen:
gedichten van Fatiha Morchidgedichten van Hashem Shafiqgedichten van Joumana Haddadgedichten van Taher Riad
Geen opmerkingen:
Een reactie posten