Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



woensdag 11 mei 2011

‘Today & Tomorrow’ van Jupiter & Ma Shi Faï

 
Vandaag, woensdag 11 mei 2011, is het precies 30 jaar geleden dat Bob Marley het tijdelijke met het eeuwige verwisselde. Wie had toen durven vermoeden dat de erfenis van deze charismatische Jamaicaan  vandaag nog altijd zo levendig zou uitgedragen worden?

Reggae is als muziekgenre nooit echt mijn ding geweest. De klassieke hits van Bob Marley en zijn tijdgenoten (vb. Peter Tosh) hoor ik nog altijd heel graag, maar de reggae en bijhorende subcultuur waarmee ik soms op festivals in aanraking kom, is niet aan mij besteed. Steeds weer die slome ritmes,  druk geschreeuw over ‘Jah’,  gladde keyboards en dubberige effectjes…. Het zal wel aan mij liggen en waarschijnlijk moet ik mij er wat meer in verdiepen om het kaf van het koren te kunnen scheiden.

Enkele weken geleden kreeg ik de cd ‘Today & Tomorrow’ van Jupiter & Ma Shi Faï in de handen gestopt en ik moet bekennen dat dit album mij aangenaam verrast heeft. Frontman Jupiter Diop is geen Jamaicaan, maar een Senegalees die al een hele tijd in België vertoeft. In Afrika is reggae razend populair, denk maar aan  Alpha Blondy (Ivoorkust), de betreurde Lucky Dube (Zuid-Afrika) of recenter Tiken Jah Fakoly (Ivoorkust). Sinds 2005 heeft Jupiter Diop zijn eigen band, waarin allemaal Belgische muzikanten de dienst uitmaken. Samen begeven ze zich op het kruispunt van Jamaicaanse, Afrikaanse en Westerse tradities. Instrumenten zoals mondharmonica, viool of saz zijn vermoedelijk niet gebruikelijk in het reggaewereldje. Jupiter is lid van de the Baye Fall beweging, een sufi moslim broederschap, waarvan ook zijn landgenoten Cheikh Lo en Carlou D. deel uitmaken. Aanhangers van de 'Baye Fall' hebben dreadlocks, net zoals de Rastafari.  Uit titels en songteksten wordt meteen duidelijk dat Jupiter Diop een geëngageerde artiest is  die een boodschap wil uitdragen via zijn muziek, niet altijd een geslaagd huwelijk. Maar gelukkig valt deze artiest niet in de valkuil van drammerigheid.

'Today & Tomorrow' opent intrigerend met ‘Jahdieuf’. Geen reggae, maar een majestueuze ‘praise’ song in een subtiele experimentele verpakking, waarin naast de krachtige stem van Jupiter vooral de viool en het gitaarwerk in Ry Cooder stijl opvallen. Daarna stappen we pas over op de reggae trein. Jupiter zingt afwisselend in het Engels en het Wolof (de nationale taal van Senegal). De twee uitstapjes in het Frans had hij wat mij betreft achterwege mogen laten. 'Fighting against' wordt er op het eind zelfs danig door ontsierd. De gezapige old-school reggae van tracks zoals ‘Thanks & Praises’, 'Praising Jah’ of  ‘Xelkom’ gaat er vlot in, maar blijft niet lang hangen. Rechtveren doe ik wel bij pittiger liedjes zoals ‘Bamba’, ‘Amini’ en vooral bij het hitgevoelige ‘Xam Sa Bop’. Het eveneens aanstekelijke 'Beug Dég Deug Dong' fungeert als krachtig eerbetoon aan Jupiter's muzikale helden. De mondharmonica van Johan 'Mr. Jo' Serck en de bluesy rockgitaar van Jérémy Michel drukken hun stempel op de gezellige, ouderwets bluesy totaalsound. Ook het relaxte dameskoortje valt nergens uit de toon. In het Wolof hoor ik de nummers het liefst, alsof de persoonlijkheid van Jupiter op die momenten vanzelf beter uit de verf komt. Wat een muzikale taal is dat toch, het Wolof! Blijven nog twee uitschieters over met de weerspannige bluesrocker ‘Diéguelou' en vooral de ijzersterke afsluiter 'Jahzaka'. Net als de openingstrack geen reggae, maar in dit geval heerlijk meanderende afropop. Hier creëren deze boeiende muzikanten samen echt iets nieuws en krijgen we eindelijk die beloofde Saz te horen!

‘ Today & Tomorrow ‘: een aangename ontdekking en voor mij meteen een hernieuwde kennismaking met Reggae. Op 7 augustus kan je Jupiter & Ma Shi Faï live bewonderen op Esperanzah (Floreffe). Beluister ‘Today and tomorrow' via Soundcloud.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten