woensdag 29 augustus 2012

Concerttips najaar 2012


We genieten nog even van de laatste zomerdagen, terwijl het nieuwe concertseizoen lonkt! Welke concerten mag je de volgende maanden zeker niet missen? Hierbij enkele tips!

Al-Andaluz Project 

We starten op 7 september in de Flagey (Elsene) met het Al-Andaluz Project. Deze groep ontstond in 2006 uit de samensmelting van de Spaans/Marokkaanse groepen L'Ham de Foc en Aman Aman met het Duitse Estampie, gespecialiseerd in Middeleeuwse volksmuziek. Op hun cd’s horen we frisse interpretaties van Joods-Sefardische, Arabische en Christelijke muziek uit de Middeleeuwen. Drie charismatische vrouwenstemmen zijn hun belangrijkste troef.

La Manouche

Mouché Palts groeide op in een Sinti zigeunergemeenschap in België. Samen met Manito is hij al enkele decennia actief in het muzikale gitaarduo La Manouche. Enkele maanden geleden leverden ze een knappe tweede cd Ay Chavale! (zie bespreking). In mei stelden ze die plaat voor in Art Base (Brussel), het was een fraai concert om in te kaderen. Op 21 september krijg je nog eens de kans hen op dezelfde plek aan het werk te zien. Mis dit niet!

Klezmamo

Een dag later, op 22 september, kan je in Art Base kennismaken met Klezmamo, een jonge Belgische groep die werd opgericht door Marielle Vancamp (viool, zang) en Monique Gelders (zang, accordeon). Hun voorliefde gaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit naar Joodse Klezmer, maar ze beperken zich niet enkel tot deze stijl, er passeren bijvoorbeeld ook Sefardische liedjes. Vorig jaar verscheen hun eerste titelloze cd (zie bespreking).

Hijaz

In Hijaz herkennen we een aantal muzikanten die we al meermaals bezig zagen in een andere hoedanigheid, zoals Moufadhel Adhoum (Tunesië), Azzedine Jazouli (Marokko), Vincent Noiret (België) en Vardan Hovanissian (Armenië). Onderstaande noteerde ik in mijn bespreking van hun tweede cd 'Chemsi':

'De albums van Hijaz zijn niet geschikt om eventjes snel te beluisteren. Ook kan je er moeilijk een feestje op bouwen. Het best komt deze muziek tot zijn recht tijdens een intensieve luisterbeurt, liefst in de zetel met de ogen toe, op reis vertrekken met je hoofd, iets dergelijks…Of maak Hijaz live mee!'

Op 27 september te ontdekken in het Cultuurcentrum Leopoldsburg.

Fatoumata Diawara

Deze Malinese nachtegaal weet van geen ophouden. Na een drukke festivalzomer stoomt ze zich alweer klaar voor een seizoen vol zaalconcerten. Ze smeedt waarschijnlijk het ijzer zolang het heet is. Haar cd ‘Fatou’ (zie bespreking) werd door diverse muziekrecensenten de hemel ingeprezen als het sterkste (wereldmuziek)album van 2011. De onweerstaanbare Fatoumata treedt op 5 september op in de Bozar (Brussel). Op haar Myspace kan je lezen waar ze nog allemaal passeert.

Idrissa Diop, Cheikh Tidiane Tall, Thierno Koite & Le Sahel 

Vermits het Antwerpse Zuiderpershuis er definitief mee ophoudt (een beslissing die moeilijk te verteren blijft!), zullen we noodgedwongen wat vaker naar Nederland moeten uitwijken. Daar pakt het wereldculturencentrum Rasa (Utrecht) naar goede traditie uit met een ongemeen interessant najaarsprogramma. Zo kan je er op 13 oktober terecht voor de legendarische Senegalese groep Le Sahel, in 1972 opgericht in Dakar in de gelijknamige nachtclub. De kern bestond uit enkele van Senegals meest prominente muzikanten: organist en gitarist Cheikh Tidiane Tall, zanger Idrissa Diop en saxofonist Thierno Koite (later lid van Orchestra Baobab en Super Etoile de Dakar). De muziek van Le Sahel bleek onweerstaanbaar. Hun lome Afro-salsa met psychedelische 70s orgelklanken was toentertijd een unicum. Reeds na drie jaar ging de band uit elkaar, maar hun nalatenschap is desalniettemin gigantisch. Zo bevat hun enige album Bamba de eerste opname ooit van een mbalax-song. Youssou N'Dour noemt Le Sahel bovendien als belangrijke inspiratiebron. Tot genoegen van velen zijn de kernleden van Le Sahel sinds 2011 weer bij elkaar. De groep maakt wederom furore in de nachtclubs van Dakar. Een Europese debuuttournee is het logische vervolg.

Na het concert op 13 oktober in Rasa (Utrecht) komen ze een dag later naar de Amsterdamse rocktempel De Melkweg. Zeker verder in de gaten te houden!

Mose fan fan 

Een concert waar we enorm naar uitkijken is dat van Mose Fan Fan op 1 november in Maastricht (Theater aan het Vrijthof). Mose Se Sengo (‘Fan Fan’) verdiende zijn sporen al vanaf 1968 bij Franco’s legendarische TPOK Jazz, de grootmeester van de Congolese Rumba. In de jaren tachtig vestigde hij zich in Groot-Brittannië. Hij heeft pas de aanstekelijke, ouderwetse rumbaplaat 'Musicatelama' uitgebracht (zie bespreking).

Malick Pathé Sow & Bao Sissoko 

Over de Senegalese muzikant Malick Pathé Sow hebben we al vaak bericht op deze blog. We zijn blij dat er een nieuw album op komst is. Muziekpublique pakt namelijk vijf jaar na 'Maayo Men', de eerste cd op het Muziekpublique-label, uit met 'Aduna', een duo-cd waarop Malick Pathe Sow (gitaar, hoddu) de handen in elkaar slaat met koraspeler Bao Sissoko. Verwacht je aan een poëtisch album waarin ze op een natuurlijke wijze de diepe peulh-klanken van de hoddu en de bluesy gitaar vermengen met de dromerige mandinka-melodieën van de kora. Op 22 september stellen ze deze nieuwe plaat voor in Zaal Molière (Elsene) en op 30 november in Rataplan (Antwerpen).

Monica Salmaso 

De Braziliaanse zangeres Monica Salmaso is niet vaak te zien in België. Haar prachtige stem en repertoire zijn nochtans dik de moeite! Op 9 november treedt ze op in Espace Senghor (Etterbeek), begeleid door Teco Cardose (saxofoon en fluit) en Nelson Ayres (piano). Het programma 'Alma Lirica Brasileira' bestaat uit composities van Villa Lobos, Braziliaanse walsen uit het begin van de Twintigste Eeuw, oude samba's en liederen van Tom Jobin.

Mohammad Reza Lofti & the Shayda Women’s ensemble 

We ronden dit overzicht af met een optreden van Mohammad Reza Lofti & the Shayda Women’s ensemble in De Centrale (Gent) op 20 oktober. De Iraanse meester Mohammad Reza Lofti (°1947) wordt algemeen beschouwd als een van de grootste nog levende tar- en setarspelers. Samen met enkele andere belangrijke muzikanten van die tijd richtte hij in de jaren zeventig de groep Chavosh op. Met dit ensemble had hij de bedoeling om de Iraanse traditionele muziek nieuw leven in te blazen. Ze brachten twaalf spraakmakende albums uit. Ook in de jaren zeventig richtte hij het ensemble Shayda op, een grote groep muzikanten waar veel jongeren en vrouwen aan participeren. Door het opleiden van jonge talenten creëert hij extra dynamiek in het Iraanse muzieklandschap. Lotfi ontpopt zich tot een echte multi-instrumentalist. Hij bespeelt in concerten naast de tar en setar ook kamanche en daf. In De Centrale wordt Lotfi begeleid door een zeskoppig gezelschap, gedistilleerd uit de vrouwelijke afdeling van het Shayda-ensemble. Wordt gegarandeerd een concert voor fijnproevers! 

Dat waren mijn persoonlijke concerttips voor de volgende maanden. In de concertagenda (zie bovenaan) vind je een uitgebreidere selectie. Bekijk hieronder enkele smaakmakers van Le Sahel, Al-Andaluz Project, Monica Salmaso en Mohammad Reza Lofti.

1 opmerking:

  1. Ik verneem net dat 'Le Sahel' op 12 oktober ook optreedt in Doornroosje (Nijmegen), daar kan je dezelfde avond ook een concert meemaken van Anibal Velasquez, in een organisatie van Music Meeting! Meer info: http://www.doornroosje.nl/agenda/2623/anibal-velasquez-y-su-conjunto-le-sahel

    BeantwoordenVerwijderen