Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



maandag 15 juni 2009

Afro-Latino @ Opitter (Bree)

Als wereldmuziekliefhebber kijk ik weer uit naar de jaarlijkse festivalzomer, die voor mij vanaf volgende zaterdag 20 juni van start gaat in Opitter (Bree) met Afro-Latino. Het is de eerste keer dat ik dit festival zal bezoeken. Misschien vreemd voor een liefhebber van Afrikaanse muziek, maar het programma van dit festival sprak mij tot nu toe niet echt aan. Wat gladjes en commercieel. Dit jaar echter vind ik dat ze echt hun best gedaan hebben, met vooral op zaterdag twee echt grote kleppers, namelijk de Malinese diva Oumou Sangare en de Nigeriaanse jonge held Seun Kuti.


Van Oumou Sangare ben ik al jaren fan. Volgens mij steekt zij mijlenver uit boven de meeste andere Malinese diva’s. Haar Wassoulou-stijl sprankelt echt. Ik zag ze ooit jaren geleden live aan het werk in het Cultuurcentrum van Maaseik, maar daarna werden aangekondigde concerten (o.a. op sfinks) keer op keer afgelast. Hopelijk verschijnt ze deze keer wel! Haar eerste drie cd’s ‘Moussolou' (1989), Ko Sira (1993) en Worotan (1996) zijn officieel niet meer verkrijgbaar. Oumou (2004) is een dubbelcd met een best of van haar eerste drie cd’s, aangevuld met enkele nummers uit een vierde cassettealbum dat nooit officieel uitgebracht werd in het Westen. Onlangs verscheen haar nieuwe album Seya, weeral een hoogtepunt!

Seun Kuti is de zoon van de illustere Nigeriaanse held Fela Kuti (1938-1997), één van de eerste Afrikaanse artiesten die destijds in het Westen als een popster onthaald werd. Enkele jaren geleden liet zijn broer Femi al van zich horen, maar Seun volgt meer de oude stijl van papa, hij laat zich zelfs begeleiden door zijn oude groep ‘Egypt 80’. Zijn eerste album many things verscheen vorig jaar. Ik zag Seun al eens op sfinks en ook nu wil ik deze wervelwind zeker niet aan mij laten passeren.

Afro-Latino bijt de spits af, daarna volgen eind juni het Afrikafestival in Hertme (Nl), begin juli het Colorafestival in Leuven, eind juli het Sfinksfestival in Boechout en in augustus de Zomer van Antwerpen. Hierover volgt later meer!

Hieronder twee filmpjes: Oumou Sangare haar laatste videoclip ‘Seya’ en een livefragment van Seun Kuti in Dakar (Senegal)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten