Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



maandag 6 juli 2009

MeYouZik @ Luxemburg


Toevallig ontdekte ik dit festival enkele weken geleden, toen ik op zoek was naar concerten van Dengue Fever, één van mijn favoriete bands. Omdat ik dit jaar absoluut eens een keer naar Afro-Latino wou gaan, miste ik hun doortocht op het Festival Mundial in Tilburg (NL) enkele weken geleden.
MeYouZik vond op zaterdag 4 juli plaats in Luxemburg (stad), op de Place Guillaume II. Het is gratis en het programma zag er op papier alvast veelbelovend uit… dus een hotel was snel geboekt! Omdat het eerste concert pas om 16.30 uur begon, hadden we genoeg tijd om de stad te verkennen. De zomerse zaterdag bracht veel toeristen op de been.
Bassekou Kouyate en zijn groep Ngoni Ba uit Mali mochten de boel opwarmen, een ondankbare opdracht in de hitte. Slechts een 30-tal toeschouwers hadden zin om zich richting podium te begeven. Bassekou kwam iets langzamer op dreef dan twee jaar geleden op het Afrikafestival in Hertme en het duurde enkele nummers voordat de sound in orde was. Maar het blijft prachtige muziek wat deze man voortbrengt met zijn Ngoni, een eeuwenoude West-Afrikaanse luit. De songs (allemaal geput uit zijn eerste album Segue Blue) zijn stuk voor stuk sterk, zijn echtgenote Amy Sacko is een goede zangeres en de hele groep zorgt voor een volstrekt uniek geluid. Composities in traditionele stijl op traditionele instrumenten, maar het klinkt allemaal heel prikkelend en origineel. Ik ben benieuwd naar zijn tweede album, dat in oktober zal voorgesteld worden in het Zuiderpershuis (Antwerpen). Onderstaand fragment is uit 2007 tijdens het programma van Jools Holland.

La Cherga, een groepje in Balkanstijl hebben we even overgeslagen, ze komen binnenkort ook naar Sfinks. Daarna was het uitkijken voor de prestaties van Dengue Fever. Deze band uit Los Angeles met een Cambodjaanse zangeres vind ik gewoonweg super! Hun drie cd’s ‘Dengue Fever’, Escape from Dragon House’ en ‘Venus on earth’ heb ik ondertussen ‘grijs’ gedraaid. Over hun muziek schreef ik een tijdje geleden al een bericht op de blog van de bib. Het feit dat zij oude Cambodjaanse psychedelica uit vervlogen tijden weer tot leven brengen is al een verdienste op zich. Dengue Fever is echter geen ordinaire coverband! Zij brengen die oude klassiekers op een heel nieuwe frisse manier en ook hun eigen nummers staan er gewoonweg! Een mooi voorbeeld is het nummer "Chnam Oun Dop-Pramp Muy", beter bekend als ‘I’m sixteen’. De oorspronkelijke versie is van Ros Sereysothea. Je kan ze hieronder beluisteren!

Luister vervolgens hier wat Dengue Fever van dit nummer gemaakt heeft! De extra ‘bridge’ met gitaar en orgeltje is gewoonweg onweerstaanbaar. Het concert mocht slechts 60 minuten duren, maar toch kregen we minstens 15 nummers voorgeschoteld. Zo heb ik het graag. Gewoon doorspelen en geen gezaag en/of flauwe spelletjes met het publiek! Voila, voor mij was dit festival al geslaagd. Chiwoniso uit Zimbabwe kon mij spijtig genoeg veel minder bekoren. Haar goede stem en mooie klanken op de mbira (een soort duimpiano) werden verknoeid door de begeleidende band, met een saaie would-be Eddie Van Halen en goedkope keyboards. Ook de melige boodschapperige teksten in het Engels waren bij momenten tenenkrullend. Een ontgoocheling dus, want ik ben eigenlijk wel een liefhebber van de typische muziek uit Zimbabwe. Het wordt tijd dat Stella Chiweshe, Thomas Mapfumo of Oliver Mtukudzi nog eens een tournee plannen! Het slotconcert was voor Novalima, een ensemble uit Peru dat Afro-Peruviaanse muziek brengt, vermengd met elektronica. Hun optreden kon ik best wel smaken. Een groovy sound, goede muzikanten, fijne songs. Alleen tijdens de nummers in de trage Lando stijl, klonk het wat geforceerd. Op zulke momenten hoor ik toch liever de ‘unplugged’ versie van bijvoorbeeld Susana Baca. Ondertussen was de Place Guillaume II wel goed gevuld en werd er bij het publiek een echt feestje gebouwd met de jongens van Ngoni Ba als smaakmakers! Al bij al een heel plezante festivalervaring met ook gezellige kraampjes en goede ‘sterke’ Ti Punch!
Volgende afspraak: Het Rouppeplein in Brussel op 21 juli met o.a. Abdelli!
Hieronder kan je Dengue Fever nog even bewonderen met 'Tiger Phone Card' tijdens een festival vorig jaar in Santa Monica.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten