In het Theater Saint-Michel (Etterbeek) vond gisteren zondag 20 juni voor de vierde keer het Fête des Musiques Juives plaats, een organisatie van La Maison de la Culture Juive (Brussel). Dit festival is voor mij een nieuwe ontdekking. Waarschijnlijk is het vooral de bedoeling van de organisatoren om met dit muziekfeest de Franstalige Joodse gemeenschap in het Brusselse feestelijk samen te brengen, want de aankondigingen van de groepen waren allemaal enkel in het Frans. Maar de sfeer was open en gemoedelijk, de toegang gratis en we genoten de hele verdere namiddag van kwalitatieve groepen.
De spits werd afgebeten door Altland, een Belgische groep die zich toelegt op de oude Joodse muziektradities. Hun optreden bestond uit een mix van klezmer met Sefardische klanken. De kleurrijke, minder voor de hand liggende arrangementen met klarinet, gitaar, percussie en fagot klonken daarbij verrassend fris . Het sublieme mandolinespel van gastmuzikant en wonderboy Alon Sariel gaf het geheel een nog rijkere sound!
Ook de Shtetl Band Amsterdam maakte vervolgens een goede beurt. Zij spelen zogenaamde 'village klezmer', de oudere volkse vorm van klezmer zoals ze vroeger in Joodse dorpen in Oost-Europa gespeeld werd. Hierbij hoort geen klarinet, het instrument dat we geneigd zijn met het genre te associëren. De melodie van de viool is de basis, aangevuld met altviool, accordeon, contrabas en percussie. Beluister fragmenten uit hun cd 'The Bride’s Waltz' via myspace.
Het klassieke Sefardische repertoire van La Roza enflorese was daarna weer iets totaal anders. Zangeres Edith Saint-Mard beschikt over een heel heldere, gevoelige stem. Zij werd muzikaal ondersteund met fluit, viola de gamba en veel percussie. Mooi, maar toch bij momenten iets te gestyleerd. Beluister fragmenten uit hun recentste cd 'Sekretos de mi Alma' via myspace.
Daarna was het de beurt aan de zeer talentvolle mandolinespeler Alon Sariel, voor mij het verrassendste concert van de dag. Ondersteund door Masha Yulin op piano speelde hij enkele korte stukken van de componisten Armin Kaufmann (Roemenië), Ernest Bloch (Zwitserland), Paul Ben Haim (Israël) en Marc Lavry (Israel). Op het eind mocht Gilles Sadowski, de klarinettist van Altland even meedoen. Bijzonder indrukwekkend allemaal en helemaal niet verwonderlijk dat deze jeugdige topmuzikant al zoveel prijzen in de wacht sleepte! Bekijk Alon Sariel met 'Nigoun: three pictures of chassidic life' van Ernst Bloch.
Het schijnt dat Krupnik het oudste Belgische Klezmerorkest is. We lezen in elk geval dat ze ook bij alle vorige edities van dit festival van de partij waren. Krupnik blijkt heel populair binnen de Joodse gemeenschap van Brussel, voor wie ze al sinds 1988 optreden tijdens bruiloften, Bar-mitzvah’s en andere Joodse feesten. Hun optreden was degelijk maar viel toch wat tegen na al het vorige wat we gehoord hebben. Dit is meer variété, Jiddische evergreens en Klezmer in brave arrangementen met piano, klarinet, viool, contrabas en af en toe accordeon. Plezant, maar wel een beetje vlak. Interessanter werd het op het moment dat de ongekroonde diva van het Jiddische chanson, Myriam Fuks, de groep vervoegde met haar geweldige podiumuitstraling, sterke stem en zwarte humor. Hier kan je haar recentste compilatie 'Anthology of a yiddishe mama' integraal beluisteren. De moeite waard! Het komische ‘Ich bin a fartiker’ (zie onderstaand filmpje) stond gisteren ook op het repertoire.
Tot slot kregen we nog een heel eigenzinnig project van de Belgische Marokkaan Mousta Largo voorgeschoteld. Op de cd ‘Ben Adama’ (2009) werkt hij samen met Abraham Dahan, Rabbijn van de Brusselse synagoge 'Beth Hillel' en eveneens afkomstig uit Marokko. De rabbijn is eigenlijk geen zanger, maar hij gaat er echt voor en de muzikale begeleiding van Mousta Largo en zijn groep is van een hoog niveau. 'Al-Andalous revisited' en een vredessignaal dat kan tellen als afsluiter van dit Joodse muziekfeest!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten