Het wereldculturencentrum Zuiderpershuis heeft niet enkel muziek op het programma staan. Het publiek kan er ook kennismaken met theater, literatuur en dans uit diverse windstreken. Op vrijdag 26 november was het podium gereserveerd voor Bijyani Sathpathy en Surupa Sen. Dit zijn twee danseressen die zich bekwaamd hebben in Odissi, een traditionele dans uit Oost-India die behoort tot de zeven belangrijkste klassieke Indiase dansvormen. Odissi is oorspronkelijk een tempeldans die door de Mahari in de tempels van Orissa gedanst werd. Later kwam deze dans in de hoven van de vorsten terecht en daarna bij het volk. De huidige uitvoering van Odissi is gebaseerd op de tempelsculpturen. De afbeeldingen gaan terug tot de eerste eeuw voor Christus. Vloeiende, afgeronde bewegingen en sierlijke, stilstaande houdingen getuigen van elegante schoonheid en bevalligheid, de typische kenmerken van ‘moderne’ Odissi.
Bijyani Sathpathy en Surupa Sen zijn twee Odissi-danseressen van de vermaarde Nrityagam-school. Hun optreden bestond uit een aaneenschakeling van solo’s en duo’s. Tijdens het eerste stuk kregen we een uitbeelding van diverse tempelsculpturen te zien. Daarna volgde een reeks taferelen uit het liefdesleven van Krishna, de bekende godheid uit het Hindoeïsme. Dit resulteerde vooral na de pauze in sublieme samendans. Indrukwekkend hoe sierlijk de bewegingen van beide danseressen samenvloeien en hoe zij door middel van subtiele bewegingen met handen, vingers, ogen en wenkbrauwen het hele verhaal uitbeelden. Vooral de apotheose van het verhaal was ronduit schitterend, namelijk het moment waarop Krishna zijn geliefde kan heroveren, nadat hij een scheve schaats gereden heeft. Ook het afsluitende stuk, een uitbeelding van het mannelijke en vrouwelijke ‘element’ behoorde tot de hoogtepunten van een alles bij elkaar verrassend boeiend en mooi optreden.
Ik moet eerlijk bekennen dat de aangekondigde muziek mij over de streep getrokken heeft om deze dansvoorstelling bij te wonen. Op de website en in de brochure stond namelijk vermeld dat niemand minder dan Bombay Jayashree het dansgebeuren muzikaal zou begeleiden. Dit is een gerenommeerde zangeres, gespecialiseerd in vocale Karnatische muziek. Uiteindelijk bleek zij er helemaal niet bij te zijn en werd dit op geen enkel moment gecommuniceerd. Aanvankelijk was de ontgoocheling groot, maar gelukkig snel vergeten vermits de vocalen van zanger Rajendra Kumar Swain ook niet te versmaden waren, net als de rest van het ensemble dat de hele voorstelling mooi inkleurde met fluit, viool en percussie.
thanks for sharing the videos..
BeantwoordenVerwijderen