Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



maandag 14 februari 2011

Ghalia Benali @ Cultuurcentrum Achterolmen (Maaseik)

'Romeo & Leila’

Op zaterdag 12 februari mocht mijn favoriete zangeres Ghalia Benali voor de allereerste keer aantreden in het CC Achterolmen (Maaseik). Deze Tunesische topartieste oogstte de laatste maanden veel bijval met haar gedurfde hommage aan de Egyptische zangeres Om Kalthoum, een icoon binnen de Arabische wereld. Voor Maaseik werd Ghalia bereid gevonden om het al wat oudere project ‘Romeo & Leila’ (2006) nieuw leven in te blazen. De voorstelling van die cd tijdens het Festival d'art in Hoei staat in mijn geheugen gegrift als één van de allermooiste concerten die ik ooit meemaakte. Muzikale verfijning in combinatie met subtiele sensualiteit en dat voor een uiterst geconcentreerd publiek! Je maakt het niet vaak mee en zeker niet tijdens festivals!

We zijn enkele jaren later maar dit programma heeft nog niets van zijn pluimen verloren. Het blijft het allerbeste wat Ghalia tot nu toe op de planken gebracht heeft en ik ben blij dat deze muziek nu de kans krijgt een groter publiek aan te boren, vermits de bijhorende cd heruitgebracht werd (internationaal deze keer) bij  Music & Words. ‘Romeo & Leila’ gaat over allerlei verschillen tussen mensen die relaties kunnen bemoeilijken zoals religie, geslacht of afkomst. Arabische zangpartijen in combinatie met invloeden uit jazz & avant-garde met hier en daar een snuifje Westers klassiek, op papier lijkt het een moeilijke opgave om dit te verkopen aan een publiek dat hiermee totaal niet vertrouwd is. Ghalia Benali speelt het echter moeiteloos klaar om de zaal voor zich te winnen. De opener 'Lennas Aiedeen' grijpt meteen naar de keel. Enkel vergezeld door Moufadhel Adhoum (ud) trekt de sensuele alt van Ghalia hier alle aandacht naar zich toe. Daarna betreden Azzedine Jazzouli (percussie), Vincent Noiret (contrabas) en Anja Naucler (cello) het podium. Wat we vervolgens allemaal te horen (en te bekijken!) krijgen is van begin tot eind fijnproeverij. Naast de knappe nummers uit het album heeft Ghalia gelukkig ook enkele verrassingen voor ons in petto, met o.a. twee sublieme nieuwe songs in primeur, waarvan de titels niet prijsgegeven werden. ‘Ya sidi Ya Baba’ fungeert op de cd als onafgewerkt uitsmijtertje. Ondertussen is het nummer uitgegroeid tot aanstekelijk rauwe woestijnblues, een voor Ghalia atypisch genre. Na de pauze heeft de groep enkele bewerkingen in petto van wat ‘luchtigere’ nummers uit Ghalia’s repertoire, te beginnen met  ‘Ya M’safer’ (ook aanwezig op de cd 'Romeo & Leila') van de Egyptische componist Mohammed Abdel Wahab. Dit is een meer Westers getinte song met een onweerstaanbaar mooie melodie en spannende tempowisselingen. De zaal gaat voorzichtig uit zijn dak tijdens ‘Nari’, ‘Samara’ en de klassieker 'Lamouni elli gharou mèni' van de Tunesische componist Lofti Bouchnak.  In de bisronde wordt 'Luisa', een oud liedje uit de cd Wild Harissa van 'Ghalia Benali & Timnaa’ uit de kast gehaald. Het publiek kreeg eerst de vraag voorgeschoteld om goed te luisteren en te ontdekken welke drie plaatsnamen in dit liedje voorkomen. Waar gebeurt het allemaal en waar vinden mensen hun grote liefde? Het antwoord is: Brussel, Parijs en…….. jawel, het internet! Toepasselijk hoe een brandend actuele boodschap hier verpakt zit in aanstekelijke, traditioneel geïnspireerde muziek. Moet het nog gezegd worden dat dit schitterende concert voor Ghalia Benali in het teken stond van de historische omwentelingen in Tunesië en Egypte!

Meer filmpjes: youtube
Het album ‘Romeo & Leila’ kan je integraal beluisteren via Deezer.
Ontdek méér van Ghalia via haar myspace.

Hieronder zie je Ghalia Benali in Cairo met opener ‘Lennas Aiedeen’, het beklijvende ‘Quala’nass’ en ‘Nari’. Het laatste filmpje ‘Lamouni elli gharou mèni’ toont Ghalia tijdens het televisieprogramma 'Villa Vanthilt'.









Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen