Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



maandag 11 juni 2012

Ghalia Benali @ Bazaar Restoclub (Brussel)

Foto: Michel de Bray 

MW'SOUL - “Don’t listen to me listen to yourself”

Als Ghalia Benali een nieuw project onder het doopvont houdt, missen we dit niet graag. Daarom trokken we op donderdag 7 juni in de gietende regen naar de Brusselse Marollen, meer bepaald het knusse restaurant Bazaar (Kapucijnenstraat 63). Er circuleren sinds kort een hele resem uitdagende ‘teasers’ op Ghalia’s Youtubekanaal. De Brusselse zangeres is namelijk al een tijdje in de luwte bezig met de voorbereiding van Mw’Soul, haar meest spirituele, Soefi georiënteerde project tot op heden. Mw'Soul laat  zich het best vertalen als ‘verbinding’ en ademt niet alleen de stille, maar alomtegenwoordige band tussen mens en schepper,  nog meer gaat het erom wat mensen samenbrengt en doet creëren, leven en dood, verleden en toekomst, afstand en nabijheid. Ghalia Benali laat zich bij dit alles inspireren door de omwentelingen in de Arabische wereld, waaronder haar thuisland Tunesië. Zo zijn de teksten o.a. afkomstig van enkele jonge Arabische dichters. Maar het is eveneens opmerkelijk hoe creatief Ghalia Benali een nieuwe sound aan het ontwikkelen is, waarbij ze elektronische hulpmiddelen en videokunst niet schuwt.

Om dit huisvlijt tot leven te brengen op een podium, deed Ghalia Benali beroep op Moufadhel Adhoum  (ud) en enkele topmuzikanten uit de Belgische jazzwereld, namelijk Joao Lobo (drums), Laurent Blondiau (trompet) , Guillaume Orti (saxofoon), Jeroen Van Herzele (saxofoon) en Michel Massot  (trombone, tuba). De vier blazers spelen allemaal in het befaamde avant-garde jazz ensemble Mâäk's Spirit

Samen vliegen ze erin voor een gedreven try-out met vooral  pittige, swingende nummers. Een energieke Ghalia is zichtbaar in haar element. We herkennen een aangepaste versie van River uit Romeo & Leila  (2006), voor de rest heeft het zevental stuk voor stuk onuitgegeven creaties voor ons in petto.

Ud en drums staan in voor een subtiele, maar daarom niet minder urgente hartslag, maar het zijn de blazers die het totaalgeluid domineren, balancerend tussen funky jazz en speelse punktoestanden à la Think of One. Het is wel te horen dat we met een ‘work in progress’ te maken hebben, want voor sommige composities is men duidelijk nog op zoek onder welke arrangementen ze het best gedijen. Zo verglijden enkele songs naar mijn smaak iets te ver in de richting van de voor de hand liggende Balkan Fanfare. Tezeer rechttoe rechtaan uptempo en daardoor minder spannend. Ghalia heeft bovendien moeite om op die momenten met haar stem boven de 'wall of sound' uit te komen en dat geldt ook voor de verfijnde udklanken van Moufadhel.

Het knapst klinken langere, repetitief opgebouwde stukken zoals No anger en  Ament. Hier zetten de muzikanten een meeslepend, verfrissend geluid neer, de trance is niet ver weg. Tijdens eerdere concerten vorig jaar in Maaseik en Hoei  maakten we al kennis met een ander ijzersterk nieuw nummer, dat ook deze keer in de set zit. De titel ken ik niet, je kan de lang uitgesponnen song hier en hier bewonderen.

Het valt wel snel op dat de concertvibe totaal verschilt van de vrijgegeven studiodemo’s. Die laten een etherische, wat modieuze ‘ambient loungy’ indruk na. Tijdens het concert geldt Mw’Soul, het spirituele nummer dat als leidraad voor het hele project dient, als één van de zeldzame rustpunten. Heel geslaagd, want het nummer heeft voelbaar baat bij een organische live aanpak, het wint aan dynamiek en spankracht t.o.v. de naar mijn gevoel te zweverige demo. Nog een opvallende uitschieter is het sobere Last Embrace, waarin we vage Indische invloeden opmerken. Als bis serveren ze tenslotte nog een zeer aanstekelijke versie van live-prijsbeest Ya Sidi Ya Baba.

Fascinerend aan Ghalia Benali is o.a. dat zij er telkens weer in slaagt zichzelf opnieuw uit te vinden door met iets totaal anders op de proppen te komen. We zijn uitermate benieuwd hoe dit avontuurlijke project verder gaat evolueren, zowel live als in de studio. Bekijk hieronder een fragment van het concert (Last Embrace). Daarna zie je hoe Ghalia op 27 mei 2012 met een lichtjes andere bezetting in de weer was op Music Meeting in Nijmegen.



Voor meer livefragmenten en demo’s verwijzen we graag naar Ghalia’s Youtubekanaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen