Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



zondag 12 september 2010

Vinylio @ Art Base (Brussel)

Het was gisteren weer eens supergezellig bij Art Base. Organisator Frans De Clercq heeft nu eenmaal een goede neus voor jong talent. Het Griekse groepje Vinylio  is er ondertussen al een beetje kind aan huis. Omdat ik zeer onder de indruk was van hun optreden in februari (zie blogbericht) werd het tijd om ze opnieuw in actie te zien. Vinylio bestaat nog altijd uit Maria Spyroglou (zang en def), Giannis Sarris (zang en bouzouki) en Christos Sarantidis (gitaar en zang). Ze spelen nog altijd dezelfde old-style rebetiko, maar het werd gisterenavond duidelijk dat ze hun repertoire verrijkt hebben met enkele verrassend sterke nieuwe interpretaties. Het spel van Giannis Sarris op de peervormige bouzouki was deze keer nog inventiever, het gitaarspel van Christos Sarantidis  klonk veel zelfverzekerder en Maria Spyroglou’s stem is merkbaar gegroeid.

In mijn vorig blogbericht schreef ik al dat dergelijke muziek niet meer vaak te horen is in de concertzalen en dat Vinylio een gat opvult in de wereldmuziekmarkt. In april traden ze op in de prestigieuze Bozar n.a.v. het Balkan Trafik festival. Volgens mij kan Vinylio nog potten breken als ze zo verder blijven evolueren. Een eigen website en cd zouden daarbij een handje kunnen helpen als visitekaartje.

In februari kon ik nog geen youtubefilmpjes van Vinylio terugvinden. Nu is er een hele waslijst met opnames van vorige concerten beschikbaar. Luister bijvoorbeeld naar Antilaloune Ta Vouna (Sotiria Bellou) en To kafedaki (Manolis Hiotis). Deze liedjes doken gisteren ook op in de setlist net als To Kapilio (Giorgos Mistakis) en de klassieker O Kaixis (Apostolos Hatzihristos), bij mij vooral bekend dankzij de uitvoering door Maria Farantouri. De belangrijkste verdienste van Vinylio is volgens mij dat zij ertoe bijdragen dat al die topliedjes niet vergeten worden. De officiële set werd afgesloten met Tziggana, een bekend nummer dat er ook in februari bij was. Wie helpt mij aan de gegevens m.b.t. componist en of originele uitvoerder?

P.S. Ook de mezze waren zeer de moeite, voor herhaling vatbaar .:)
Hieronder kan je nog een fragment bekijken van het concert in het Rembetiko café tijdens Balkan Trafik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten