Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



zondag 14 maart 2010

Ghalia Benali & Bert Cornelis @ Cultuurcentrum Leopoldsburg

De Tunesische zangeres Ghalia Benali werkt reeds een tiental jaren regelmatig samen met Bert Cornelis, een magnifieke Belgische sitarspeler. Deze collaboratie resulteerde in 2008 in de opname van het album ‘Al Palna’ (uitgebracht bij ‘Music & Words’), een voorlopig hoogtepunt in deze unieke, grensoverschrijdende combinatie van twee werelden: Arabisch en Indisch. Gisteren trad het duo op in het Cultuurcentrum Leopoldsburg, aangevuld door Anwar Abudragh uit Irak (zang en djoze) en Frédéric Malempré (percussie). Er werd geopend met Bharat, meteen ook het langste stuk en het eerste nummer dat Bert en Ghalia ooit samen schreven. Het gaat over ‘het op reis vertrekken op zoek naar iets, waarvan achteraf blijkt dat het thuis ook te vinden is'. De combinatie van Ghalia’s prachtige stemtimbre en de verfijnde sitarklanken zorgde meteen voor kippenvel. Tijdens de versnellingen miste ik hierbij wel de Arabische percussie van Azzedine Jazouli. Het mooie, breekbare Hanuman volgde en bijna alle andere nummers uit de cd. Tijdens het knap geconstrueerde Dama Daiman mocht het publiek zelfs even meezingen. De stem en djoze van Anwar Abudragh waren voor mij beslist een ontdekking. Het was de eerste keer dat ik deze uitstekende muzikant live bezig kon zien. Toch zag ik de voorbije jaren veel betere concerten van Ghalia en Bert samen. Ik miste in de totaalsound vooral de schitterende tablaspeler Prabhu Edouard. Ook het gebrek aan subtiliteit in de percussie van Frédéric Malempré (o.a. bekend van Oblomov) was bij momenten eerder storend en voegde voor mij niets toe aan deze mooie muziek. De cd is als download beschikbaar bij Mondomix, waar je ook korte stukjes kan voorbeluisteren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten