De Turkse troubadour en Sazspeler Tanar Catalpinar timmert al jaren aan de weg. Ooit maakte hij grote indruk met het ensemble Tan. Hun beklijvende optreden in De Markten (Brussel) zal me altijd bijblijven. Nadien zijn we Tanar een beetje uit het oog verloren, maar gelukkig is hij niet van het muzikale toneel verdwenen, hij wordt alleen veel te weinig gevraagd. Een schande want het gaat hier om een echte topmuzikant die al een voorbeeldig muzikaal parcours op zijn palmares heeft staan. Vanuit Nederland richtte hij samen met jazz musici Turquoise op, een groep die zich op etnische jazz concentreerde. Vervolgens ging hij aan de slag met East meets West en ergens in de jaren negentig ontstond Acha. Tanar verhuisde naar Brussel waar hij zijn muziek verder verdiepte met Tan en daarna vernamen we een hele tijd niets meer van hem.
De companen van Acha zijn Tanar gelukkig nog niet vergeten. Gisteren trad Tanar Catalpinar op bij Art Base met de twee kernmuzikanten van Acha, namelijk Nahim Avci en Benito Ouwendijk. Ze hadden heel wat speciale instrumenten bij, o.a. verschillende soorten Saz (baglama, divan en cura), Kemane en Yayli tanbur (een soort luit). Benito is een ervaren flamenco gitarist die in de leer geweest is bij Paco Pena. Zijn Spaanse toets zorgt voor een verrijking van de totaalsound. Met opener 'Fadimem' haalde de groep meteen een topper uit de kast. Dit traditionele liedje uit Emirdag is mij bijgebleven als hoogtepunt uit het repertoire van Tan. Tanar vindt zijn inspiratie in de traditionele muziek uit diverse uithoeken van Anatolië. Eigen composities staan naast traditionele liedjes, maar ze worden allemaal heel persoonlijk neergezet met inventieve arrangementen en improvisaties. Na 'Fadimem' (hier te beluisteren) volgde 'Sendi Gitme (tientos)', waarin de klarinet en de flamencogitaar voor een heel andere sfeer zorgden. In 'Gurbet' (andermans land) kwam het vaak terugkerende thema van ontheemdheid aan bod. Het allermooist klonken ‘Mihriban’ (over een blond Turks meisje), 'Alli Turnam' (kraanvogel) en 'Haydar Haydar', een bekend Alevitisch liedje over verboden liefde. De doorleefde zang van Tanar schittert het meest als hij voluit de hoogte kan ingaan en zijn stem op de traditionele manier laat overslaan. Kippenvel gewoon! Het concert werd afgerond met het opgewekte ‘Anadolu Andalucia’ en 'Hudey hudey', heftige Soefi trance. ‘Hu’ staat hierbij voor de levensadem (eerste kreet) bij de geboorte.
‘Waar we ook geboren zijn, welke nationaliteit of religie we ook hebben, we zijn uiteindelijk allemaal mensen’.
Dat is de misschien wat naïeve maar mooie levensfilosofie van Tanar Catalpinar. Hopelijk krijgen we vanaf nu terug wat vaker de kans om deze artiest aan het werk te zien. Op de myspacepagina’s van Acha en Tanar Catalpinar kan je een aantal liedjes integraal beluisteren. Je kan er ook een video van Mihriban bekijken maar de klank is van slechte kwaliteit. Hieronder zie je Tanar in de weer met Tan.
Dag Karla e.a.,
BeantwoordenVerwijderenIk heb ooit een geweldig live concert bijgewoond van Acha en ben op zoek naar hun CD's maar tot op heden zonder succes. Via internet ben ik op deze blogspot (complimenten! onuitputtelijke bron van wereldmuziek) terecht gekomen. Weet je of, en zo ja, waar ik muziek van Acha kan kopen?
Muzikale groeten, Juriaan Speijer
j.speijer@gmail.com
Groetjes. Gurbet en Fadimem op mijn examen met Paco
BeantwoordenVerwijderen