Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



dinsdag 15 november 2011

‘Tajno Biav’ (Secret Marriage) van Čači Vorba


Begin dit jaar maakten we kennis met Čači Vorba aan de hand van hun knappe debuutalbum Szczera Mowa (True Speech). Daarop presenteerde de Poolse groep ons allemaal bewerkingen van traditionele melodieën uit Bulgarije, Moldavië, Albanië, Griekenland, Polen, Servië en vooral Roemenië. Zigeunermuziek in combinatie met stijlen uit de Balkan en de Karpaten, op zich niets bijzonders hoor ik je denken, maar Maria Natanson en haar groep vallen op door de manier waarop ze dit repertoire naar hun hand zetten. Met een combinatie van virtuoos musiceren en gedrevenheid springen ze naadloos van het ene genre naar het andere zonder dat het geforceerd overkomt en onderscheiden ze zich binnen het bont allegaartje van ‘Balkan’ groepjes die ons de laatste jaren overspoelen. De Hongaarse bracsa (soort altviool), de Turkse kemenche, de Griekse bouzouki en baglama, de Roemeense cobza en de darbouka en dombek uit het Midden-Oosten: het is maar een greep uit het rijke instrumentarium waarmee ze de muziek op hun swingende debuut tot leven brengen. Zelf noemen ze het joc’n’roll, waarbij het Roemeense woord ‘joc’ staat voor dansen en spelen.

In de zomer volgde met Tajno Biav (Secret Marriage) al een tweede cd. Dit lijkt snel, maar de eersteling werd eigenlijk al in 2007 opgenomen. Čači Vorba is opgebouwd rond de jonge zangeres/violiste Maria Natanson. Als 14 jarig meisje verlaat zij haar schoolopleiding en trekt de Karpaten in (Zuid Polen) op zoek naar plaatselijke muziek. Ze maakt zich enkele Roma dialecten eigen, samen met honderden melodieën. Sinds 2002 is ze actief bij Čači Vorba. Mede oprichter Piotr Majczyna bespeelt allerlei tokkelinstrumenten en staat in voor de arrangementen van het kwintet dat verder bestaat uit Paweł Sójka (accordeon), Robert Brzozowski (contrabas) en Lyubomyr Ishchuk (tambourijn, dombek, darbouka, vtikla en andere percussie). De tweede cd biedt gelukkig niet alleen ‘meer van hetzelfde’. De algemene teneur is alvast een stuk ingetogener, soms zelfs schilderachtig zoals in ‘Pristana si Rada’ (Bulgarije) of de bloedmooie dubbele afsluiter Ioane, Ioane! – Te Açtept (Roemenië), waarvan je de videoclip onder dit bericht kan bekijken. In dergelijke nummers krijgt de mooie, wendbare stem van Maria Natanson de kans om in alle helderheid te schitteren. Dat geldt ook voor de heel aanstekelijke opener Cirikli (Bulgarije). Op de eerste cd lag het accent vooral op vloeiende Roemeense melodieën. Op het nieuwe album stort de groep zich meer op het Bulgaars repertoire met zijn tegendraadse ritmiek en draait daarbij de hand niet om voor avontuurlijke, maar toch eveneens lekker in het gehoor liggende improvisaties. ‘Sevdano le, lube le’ en vooral ‘Zuhresko suno’ zijn daar fijne voorbeelden van. Op de speelse dronkemansdeun ‘Lume, vai!’ (Roemenië) neemt Piotr Majczyna de vocalen voor zijn rekening. Pe ulita armeneasca en Lese-n codrii firul ierbii zijn twee andere aangenaam vlotte deuntjes uit Roemenië die we al in liveuitvoering als bonustracks aantroffen op de eerste cd. Rest nog ‘Nane tute panori’, een hartverscheurende, passioneel gezongen klaagzang in Roemeens/Hongaarse zigeunerstijl waarin Maria nog maar eens mag uitblinken.

Čači Vorba is bezig met een tournee door België in het kader van het festival Voix de femmes. Op donderdag 17 november treden ze op in het Zuiderpershuis (Antwerpen), op woensdag 23 november is Espace Senghor (Brussel) aan de beurt.

Szczera Mowa (True Speech) en Tajno Biav (Secret Marriage) verschenen bij het Duitse label Oriente. Op Muziekweb kan je van alle liedjes een stukje beluisteren. Via deze link kan je een (bijna) volledig concert (Wrocław klub ŁYKEND 24 februari 2011) bekijken. Hieronder presenteren we je de videoclip van 'Ioane, Ioane! - Te aştept',  ‘Lese-n codrii firul ierbii'  en een liveversie van 'Cirikli', opnieuw ingeleid door 'Ioane, Ioane!'.







Website van Čači Vorba

Foto: R. Bultowicz

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen