Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



zondag 24 juni 2012

Göksel Yilmaz Ensemble @ Art Base (Brussel)


Göksel Yilmaz werd geboren in Nederland, maar is van Arabische afkomst en groeide op in Zuid-Turkije. Daar verdiepte hij zich in Turkse volksmuziek en speelde al op jonge leeftijd saz. Later keerde hij terug naar Nederland. In de jaren negentig trad hij regelmatig op met zijn toenmalige groep Anadolu Ezgisi. In 2000 verscheen de cd Tutam Yar Elinden. In 2006 richtte hij het Göksel Yilmaz Ensemble op. Dankzij hun debuutalbum Gezgin (de reiziger) maakten we vorig jaar kennis met Göksel’s rijkgeschakeerde muzikale universum. Op dit prachtige schijfje horen we bloedmooie, dromerige gitaarballades, sterke melodieën in fijne arrangementen, een warme stem en knappe, breed uitwaaierende improvisaties. (zie cd-bespreking).

Op zaterdag 23 juni werd de cd voorgesteld in Art Base. Naast Göksel Yilmaz (zang, gitaar en saz) bestaat het Göksel Yilmaz Ensemble uit Anne Bakker (viool), Ulas Aksunger (percussie) en Sandor Kém (contrabas).

Het concert vangt aan met het melancholische Mahsus Mahal, de opener van de cd, opgedragen aan Ruhi Su, een legendarische Turkse folkartiest met Armeense roots. De toon van de avond is gezet. We zijn vertrokken voor een reis naar uiteenlopende gebieden in Turkije, Koerdistan, Libanon en Azerbeidzjan. Niet alleen de nummers uit Gezgin passeren de revue, ook enkele pareltjes uit de twaalf jaar oude cd van Anadolu Ezgisi en traditionele klassiekers bevolken de twee mooi uitgebalanceerde sets. Zo merken we dat de oude composities van Göksel ook meer dan de moeite waard zijn. Luister bijvoorbeeld maar eens naar speels swingende liedjes zoals Hey Agalar en Bulgar Dagi. We herkennen Dostum, een meeslepend liedje dat heel wat Turkse artiesten op hun repertoire hebben staan, hier te horen in de versie van Zara. Ook Izmir’ in Kavaklari doet ons in gedachte mee neuriën, het gaat namelijk om een oud lied uit West-Turkije over Çakırcalı Mehmet Efe (1871-1911), een legendarische volksheld die als ‘Zeybek’ (een soort van Robin Hood) te werk ging om de armen te helpen. Het lied is ook bekend in de Griekse variant ('O Tsakitzis'). Tussen de uitvoeringen die op Youtube circuleren vonden we er o.a. van Roza Eskenazi en Solon Lekkas, de unieke zanger uit Lesbos, die we ondertussen al twee keer mochten bewonderen in Art Base. Turken en Azeri wisselen elkaars muziek graag uit. Het rustige liefdesliedje Gulebilmez gulum bahar sensiz (luister hier naar de oude interpretatie door Rashid Behbudov) prijkt op de nieuwe cd maar beklijft live nog meer. Tutam Yar Elinden (van het gelijknamige album) is een traditional uit Erzurum (Oost-Turkije). De Perzische invloed is goed te horen in deze aanstekelijke protestsong over een verboden liefde, die kalm van start gaat, maar in het midden even verrassend versnelt. Voor Batum trekken we noordwaarts naar de Zwarte Zee. Een flitsend visje zou er als inspiratie gediend hebben voor de snelste volksdans ter wereld! Op de cd zingt Funda Yilmaz, Göksel’s zus, een lied van Fairuz. Göksel opteert deze keer voor Bint el Shelebiyya, een andere klassieker van de Libanese diva. Het liefdesliedje wordt gevolgd door Tangorient, het prijsbeest van de cd, opgedragen aan meester udspeler Marcel Khalife. Wat spelen deze vier muzikanten het hele optreden door gloedvol en subtiel tegelijk! Vermeldenswaard is bovendien dat het publiek overduidelijk uit fijnproevers bestaat. Bij elk stuk blijft het muisstil tot de laatste noot, gevolgd door een daverend applaus! Tijdens de bisronde wordt er wel meegezongen met het bedrieglijk vrolijke Koerdische deuntje Malam Barkir. Een liedje over lijden en ballingschap!

Het klinkt wellicht afgezaagd, maar ook dit concert is er eentje om in te kaderen! Het wordt nog drummen in de top tien eind 2012! Bekijk hieronder enkele mooie fragmenten uit eerdere optredens van het Göksel Yilmaz Ensemble!



http://www.youtube.com/user/g0kselyilmaz/videos
http://www.gokselyilmaz.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen