Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



dinsdag 3 juli 2012

‘From Anastasia’ van Renaud Lhoest


Een intrigerende hoesfoto vangt spontaan de aandacht, ook de mysterieuze, instrumentale muziek op dit schijfje laat zich moeilijk definiëren. We hebben het over From Anastasia, een project van Renaud Lhoest die, als we zijn bio er even op naslaan, duidelijk niet onder één noemer te vangen is. Klassiek vertrokken als violist, gaan zijn muzikale omzwervingen de meest uiteenlopende kanten uit. Op zijn palmares staan uitstapjes in de jazzwereld (John Zorn en Philip Catherine), terwijl ook de theatrale rock van Venus voor Lhoest geen geheimen heeft. Zelfs Adamo en Arno klopten ooit aan bij deze muzikale duizendpoot.

Voor From Anastasia componeerde Renaud Lhoest muziek die tien jaar reizen in het leven en de muziek moet samenvatten. ‘Tien jaar van vriendschap en delen’ noemt hij het zelf. Bevriende muzikanten met diverse achtergronden omringden hem tijdens het opnameproces, waarvan Jean-Philippe Collard-Neven een belangrijke stempel drukte op het geheel. De samenwerking resulteerde uiteindelijk in een heel introspectieve odyssee. 'Suite Marine' bestaat bijvoorbeeld uit een aaneenrijging van dromerige miniatuurtjes met filmische kwaliteiten. Hier wordt een beetje dezelfde sfeer opgeroepen als in Lea & kash van Karim Baggili. De piano van Jean-Philippe Collard-Neven zet de toon en begeeft zich soms dicht in de buurt van het minimalistisch impressionisme à la Erik Satie (‘Histoires de pluie'). 'La Quinte est sens' doet daarentegen eerder denken aan een Debussy. Af en toe nemen drums, keyboards of percussie het voortouw en onderbreken ze de gevoelige mijmeringen van piano en strijkers om het tempo de hoogte in te drijven of regelrecht op jazzfusion af te stevenen, zoals in 'Cosmopolite' en 'Werkkracht'.

De reden waarom ik From Anastasia heb uitgekozen voor deze blog is de aanwezigheid van de prachtige ‘Suite en do’ en daarvan vooral het onderdeel Prélude from Anastasia. Een meeslepende Balkanachtige melodielijn zit verweven in een palet van klassieke kamermuziek en na een jazzy intermezzo zorgt de klarinet (Benjamin Dieltjens) ervoor dat we op het eind in een onmiskenbare Klezmermood verzeild geraken. Als dat geen wereldmuziek is!

From Anastasia is een uitgave van Homerecords. http://www.renaudlhoest.be
http://www.myspace.com/renaudlhoest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten