Altland is een Joods-Belgische groep die zich toelegt op de oude Joodse muziektradities. In juni heb ik genoten van hun optreden tijdens het Fête des Musiques Juives in Brussel. Op zaterdag 4 december stonden ze in Art Base in een flink vernieuwde bezetting. De groep is nu samengesteld uit Gilles Sadowski (klarinet, blokfluit en doedelzak), Daniel Rabinovitsj (percussie) en Benoît Goovaerts (fagot). Nieuwe leden zijn Stéphanie Weisser (viool) en Nedžad Čengić (accordeon). De gitarist (Enrique Castillo) is er niet meer bij.
Ondanks de sneeuw kon Altland rekenen op een vol zaaltje. Terecht, want de groep is duidelijk gegroeid. Ze klinken nog steeds even fris en inventief, maar het repertoire is een stuk gevarieerder en Daniel Rabinovitsj trekt het publiek mee met een flinke portie speelse humor en muzikale vondsten. De nieuwe muzikanten zorgen voor een rijkere totaalsound en de nuances komen beter tot uiting dankzij de keuze om te spelen zonder versterking. Het optreden was ingedeeld in een viertal segmenten, waarbij Stephanie Weisser als etnomusicologe telkens instond voor een korte toelichting. Voor de pauze kregen we een flinke portie Klezmer voorgeschoteld met klassiekers zoals Bessaraber en Bulgarski Zhok. Vooral Gilles Sadowski blonk tijdens dit onderdeel uit met zijn klarinet. Het eerste deel werd afgesloten met een stuk Nigunim. Dat is gezongen, mystieke muziek, die door het meermaals herhalen van dezelfde thema’s in een soort van trance zou moeten resulteren. Daniel Rabinovitsj zong voor en het publiek werd uitgenodigd om mee te zingen (dai dai dai). Normaal hou ik niet zo van dat soort spelletjes tijdens concerten, maar hier werkte het echt aanstekelijk. Op het eind vielen de muzikanten in en geraakte het hele zaaltje in vervoering.
Na de pauze werd het feestje verder gezet met enkele traditionele bruiloftsliederen, zoals Mitsve Tentsl en Russian Sher. Vervolgens was het de beurt aan Benoît Goovaerts om een excellente fagotsolo neer te zetten tijdens Sidney doina. Het melancholische Macedonische liedje Jovano Jovanke vormde de introductie voor een hoofdstukje Bosnische Sevdah. Luister naar de bekende versie van Kroke & Nigel Kennedy. Sevdah is geen Joodse muziek. Wellicht is het dankzij de nieuwe Bosnische accordeonist Nedžad Čengić dat deze passionele liedjes binnengesmokkeld werden in de set. Altland stapt daarmee even af van de missie om zoveel mogelijk soorten Joodse muziek te presenteren, maar het klonk allemaal prima en voor Nedžad Čengić is het een kans om zijn talenten optimaal te tonen. De groep had ook hier kleurrijke, minder voor de hand liggende arrangementen in petto (o.a. met doedelzak). Omdat de gitarist vertrokken is, werd er deze keer geen Sefardische muziek opgenomen in de set. Het concert werd afgesloten met een luchtig ‘Khosn, Kale, mazel tov’, misschien wel het allerbekendste Joodse bruiloftslied. Tijdens de bisronde volgde nog een ‘Meron suite’, een medley samengesteld uit Oriëntaalse Klezmer. Art Base mag alweer een nieuw hoogtepunt toevoegen aan een ijzersterk concertjaar!
Op de website van Altland zijn audio en videofragmenten beschikbaar (maar het lukt enkel als je beschikt over de niet voor de hand liggende software 'Theora' en 'Ogg Vorbis'). Als alternatief kan je hier een veel te kort fragmentje beluisteren. Altland is klaar voor een sterker visitekaartje (een myspacepagina en een eigen cd?)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten