Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



zondag 23 oktober 2011

Lu Yu Cheng @ Art Base (Brussel)


‘East and West’

Op zaterdag 22 oktober stond er iets heel aparts op het programma bij Art Base. Lu Yu Cheng is een klassiek geschoolde sopraan uit Taiwan. Ze studeerde muziek aan de universiteit van Taiwan en vervolgens aan de conservatoria van Parijs en Brussel. Daar specialiseerde ze zich in Mozart en het klassieke Lied. Ze trad op bij de Opera van Luik en de Operastudio van de Brusselse Munt. Ze zong klassieke muziek van componisten zoals Benjamin Britten, Antonin Dvorak en Felix Mendelssohn.

Bij Art Base kwam Lu Yu Cheng met totaal andere muziek aanzetten. Ze werd op piano begeleid door François Lefèvre. De set was samengesteld uit vier delen. Eerst zong ze enkele liedjes van Taiwanese Aboriginals. Er bevinden zich een vijftiental van dergelijke stammen in Taiwan, elk met een eigen taal en cultuur. Lu Yu Cheng koos voor voorbeelden van de Ami, Tayal, Beinan, Tsou en Taroku (waar zij zelf haar roots heeft). Nu eens ingetogen, dan speels en levendig, maar altijd even intens kwamen deze liedjes voorbij. Het tweede deel bestond uit Taiwanese liedjes uit verschillende streken, waarvan de populaire varianten met hun vloeiende melodieën bijna Westers klassiek klonken. Lu Yu Cheng zingt ze in de taal van Taiwan. Dat is het  Hokkien, meer bepaald het Chinees van de Fujian Provincie, verschillend van het klassieke Mandarijn. Het fascinerendste vond ik de snellere stukjes, waarin Azië goed te horen was, vooral dankzij de korte tonen. Hiervan was ‘Tiu Tiu Tang’ een mooi voorbeeld, een liedje dat weergeeft ‘hoe druppels op een trein vallen in een tunnel’. In het prachtige ‘Oiseau en pleurs’ was de pijn werkelijk voelbaar. Dit lied handelt over de Japanse bezetting van Taiwan. Een vogel die zijn nest niet meer terugvindt symboliseert de ellende. Na de pauze kwamen Chinese melodieën met oude teksten aan bod, waarin Lu Yu Cheng schitterde met zuivere, hoge tonen, zoals tijdens het fenomenale ‘C’est moi’. Tenslotte volgden enkele eigentijdse Chinese liederen uit verschillende regio’s. Tijdens ‘La Trousse Brodée’ (de geborduurde tas) deed Lu Yu Cheng met haar podiumuitstraling denken aan de Chinese Gong Linna, ook een klassiek geschoolde zangeres, maar dan binnen het idioom van Chinese zangtechnieken.

‘East and West’: Lu Yu Cheng brengt ze samen voor een aangename ontmoeting!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen