Startpagina1 111111111111 Zaalconcerten 111111111 Zomerfestivals 11111111111 Luistertips 11111111111 Concertagenda 1111 11111111111 E-mail



zaterdag 4 februari 2012

‘Giouf Trio’ @ Art Base (Brussel)


Op vrijdag 3 februari trotseerden we het barre winterweer voor alweer een aantrekkelijk Grieks concert in Art Base. Theodora Athanasiou betoverde ons in april 2011 met haar hemelse stem tijdens het optreden van de groep Apsilies in het Zuiderpershuis. In het Giouf Trio wordt deze veelbelovende jonge artieste (gitaar & zang) omringd door Argyris Nikolaou (gitaar & zang) en Kostas Tsigonias (contrabas & zang). Samen laten ze zich inspireren door stedelijke muziektradities uit het Griekenland van de jaren 30 met een speciale voorkeur voor rebetiko in Smyrna-stijl, waarin de oosterse toets een stuk sterker doorklinkt dan in de populairdere Piraeus-variant. Kenmerkend zijn bijvoorbeeld de zogenaamde Amanedhes, vocale improvisaties met Arabisch aandoende ornamenten. Na de Griekse exodus uit Turkije in 1922 leefde dit genre voort in de hasjtenten van Athene, Piraeus en Thessaloniki. In die tijd was het gebruikelijk dat twee sologitaren in dialoog traden, waardoor een stijl ontstond die historisch en sociaal gelijkenissen vertoont met Westerse swing en blues. Op de website van het Giouf Trio lezen we dat ‘Giouf’ verwijst naar de ontwenningskuur die verslaafde havenarbeiders in Smyrna moesten ondergaan. De kuur bestond eruit dat ze op roeibootjes in zee gedropt werden met de bedoeling in eenzame afzondering van hun verslaving verlost te geraken. ‘Giouf’ is de leuze die ze tijdens het roeien hanteerden. Logisch dat we in het repertoire van het Giouf Trio regelmatig teksten tegenkomen die naar de gelukzaligheden van allerlei verdovende middelen verwijzen, zoals de waterpijp (nargile). Op Skopos (de bekende website over Griekse muziek) lezen we dat de tekst van een bekend traditioneel liedje uit Smyrna zelfs over deze beruchte ontwenningskuur zou gaan. Het gaat om Yaf-Youf en het zal wellicht geen toeval zijn dat het Giouf Trio dat liedje uitkiest als opener, met de drie stemmen in een soort van polyfone samenzang. Hier kan je luisteren naar een bekende interpretatie door Marika Papagika uit 1928. Daarna schotelen ze de aanwezigen een mooi uitgebalanceerd programma voor, met liederen van legendarische rebetes zoals Panagiotis Toundas, Kostas Skarvelis, Giannis Dragatsis en Markos Vamvakaris. De leden nemen om beurt de vocalen voor hun rekening en slagen alle drie met brio.

Theodora schittert bijvoorbeeld met Kleftotsantas van Giorgos Rovertakis. Die oude rebetikoklassieker gaat over een zakkenroller. Beluister hier een krakende versie door Maritsa Pandra. Nog beklijvender zingt ze ‘Mena de se mellei’ (Geef je niets om mij?), uit het repertoire van Rita Abatzi, één van dé rebetikodiva’s uit vervlogen tijden (hier te beluisteren). 'Giati na me yelaseis' (Skarvelis) kennen we nog van Apsilies (hier te beluisteren). Ook dat komt uit het repertoire van dezelfde Rita Abatzi (zie hier). Mpinta-Giala (Toundas) wordt voorafgegaan door een geslaagde Aman improvisatie. Kostas Tsigonias laat zich o.a. opmerken tijdens Y trata (1932) en Loula mou Athinoula mou (1935- Toundas). Voor Argyris Nikolaou is er o.a. een glansrol weggelegd met Mastiha, een traditioneel lied uit Klein-Azië. Het drietal sluit af met Espases ta piata, youf aman (Je hebt de borden gebroken) uit 1929. Hier betekent 'Youf' zoiets als ‘verdomd' of ‘foei’. Daarmee is de cirkel rond. Het Giouf Trio is een jonge groep en maakt nog af en toe kleine foutjes in het samenspel tussen de gitaren. De sterke vocale prestaties maken echter veel goed. Deze drie uitstekende muzikanten gaan zeker nog van zich laten horen! Bekijk hieronder filmpjes van 'Mastiha', 'Mpinta-Giala' en het instrumentale 'Karotseris'.








www.giouf.gr

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen